La presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i el vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, han presentat aquest dilluns el projecte de les Vies Blaves, per recuperar la llera del riu Llobregat i els seus principals afluents, l’Anoia i el Cardener.
Un projecte de país
El projecte de les Vies Blaves neix com un instrument prioritari per a la dinamització turística de les comarques de Barcelona. Al llarg dels rius es faran actuacions per a millorar el recorregut, recuperar camins històrics i fer accessibles a la ciutadania espais naturals fins ara desconeguts o descuidats. Segons el vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, «és un projecte de Mancomunitat: anirà més enllà d’aquest mandat. Nosaltres tenim la satisfacció d’engegar-lo, però és de gran abast. Descobrirem paisatges nous i increïble», ha reblat.
«Les Vies Blaves responen a una de les prioritats estratègiques del Pla de Mandat», ha explicat la presidenta de la Diputació, Mercè Conesa. «El seu objectiu és posar en valor el territori i el paisatge des del respecte als espais naturals protegits», ha afegit.
Tres Vies Blaves
La columna vertebral del projecte és la Via Blava Llobregat, que resseguirà la llera del riu Llobregat –l’únic que neix i mor a la demarcació de Barcelona-. Aquesta Via Blava Llobregat recorrerà 186 quilòmetres, des de les fonts de Castellar de n’Hug fins a la desembocadura d’El Prat de Llobregat, passant per indrets com Sant Benet de Bages o Montserrat, i recorrent les comarques del Berguedà, el Bages, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Barcelonès. També s’adequaran 110 quilòmetres de variants i accessos i té un pressupost de 14 milions d’euros.
Els principals afluents del riu Llobregat, el Cardener i l’Anoia, també seran Vies Blaves. La Via Blava Cardener, amb una inversió prevista de 5 milions d’euros, seguirà 50 quilòmetres per la comarca del Bages, entrant per Cardona i confluint amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí. La Via Blava Anoia seguirà els 70 quilòmetres de riu per l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat. Començarà a la confluència dels camins de Calaf, Sant Martí Sesgueioles, Montmaneu i Argençola; i passarà per Jorba fins arribar a la Via del Llobregat a Martorell. La inversió prevista, en aquest cas, és de 6 milions d’euros.
Un projecte per a més de 5 milions de persones
Les Vies Blaves passaran per 65 municipis i recorreran 3 parcs naturals, 12 espais naturals protegits, 8 espais turístics i més de 5.000 places d’allotjament. Tota aquesta àrea té un àrea d’influència de més de 5 milions de persones, el 70% dels catalans, que hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància. La dimensió del projecte el fa pioner al sud d’Europa. Les Vies Blaves són, a més, un projecte viu. En aquest sentit, la Diputació ja està en contacte amb altres institucions d’altres demarcacions perquè «sigui exportable a tot el país i es converteixi en un referent arreu del món», ha explicat el vicepresident segon de la Corporació, Marc Castells.
La Diputació de Barcelona assumeix íntegrament el pressupost de les Vies Blaves, que es calcula en 25 milions d’euros. També el de la redacció de Pla director urbanístic (PDU) del projecte, que el Departament de Territori i Sostenibilitat encarregarà demà dimarts. Així ho ha explicat durant la presentació del projecte el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que ha agraït «la iniciativa a la Diputació de Barcelona: gràcies per pensar en gran. És un projecte molt potent que és possible perquè el país ha fet un esforç extraordinari en el sanejament de les seves aigües», ha dit.
Un cop fet aquest tràmit, es licitarà la redacció del Pla i està previst que es pugui aprovar definitivament en un termini de 18 mesos. Durant la redacció d’aquest PDU, es crearà una comissió de seguiment amb representants de la Diputació de Barcelona, la Generalitat i els equips redactors. Aquest mes de juliol també comencen els tràmits per a la contractació del projecte executiu de la Via Blava Llobregat. Al setembre s’iniciarà el procés per a la redacció del projecte Via Blava Cardener i la segona fase de la Via Blava Anoia, atès que el projecte executiu de la primera fase ja està redactat.