ACTUACIÓ AL PARC NATURAL DEL MONTSENY

Millores d’adequació i manteniment de l’itinerari Collformic-Matagalls

Una vintena de voluntaris s’apropen al Parc Natural del Montseny a millorar l’itinerari de Collformic-Matagalls.

En arribar donen la benvinguda l’Elisabet Ros, tècnica d’ús públic i educació ambiental, l’Òscar Solé i en Joan Comelles de la colla de manteniment, i expliquen que aquesta zona és molt freqüentada pels visitants del parc, en un any han passat més de 30.000 persones!

Una de les conseqüències de totes aquestes visites, és que el camí pateixi una gran erosió i en moltes ocasions es genera més d’un camí, augmentant encara més el trepig a la zona.

Els voluntaris i voluntàries es posen mans a l’obra en diferents tasques, un dels objectius del dia és senyalitzar el camí amb marques de GR, afavorint que el camí quedi clar i els visitants no es desviïn fent nous corriols.

Una de les altres tasques és tancar els corriols que es devien del principal, per això s’aprofiten troncs i vegetació morta de la zona per barrar el pas pels camins no senyalitzats i obligar als excursionistes a passar pel camí principal.

Un altre petit grup s’encarrega de treure algunes fites malmeses per les inclemències del temps i arreglar una zona del camí amb un gran xaragall, erosió del corriol provocada per l’aigua. Tot això es realitza gràcies a les indicacions de l’Elisabet, en Joan i l’Òscar en uns entorns immillorables per fer la feina.

Per acabar es dina en els entorns de Collformic amb unes grans vistes del Parc Natural del Montseny.

“LA REGIÓ EUROSIBERIANA. PRATS I BOSCOS DE MUNTANYA” Parc del Castell de Montesquiu.

Després del confinament es reprenen les activitats del Cercle de Voluntaris amb la formació a l’aire lliure de la regió eurosiberiana al Parc del Castell de Montesquiu. En poden gaudir d’ella una quarantena d’assistents en les dues edicions de la formació, realitzades el 4 i 11 de juliol.

En arribar al Castell de Montesquiu hi ha una gran rebuda per part d’en Joan Carles, director del Parc, la M. Àngels, guarda forestal del parc i la Mònica, guia del Castell. Després d’una càlida rebuda s’arriba fins als jardins del castell, on es realitza la primera part de la formació.

Per començar en Joan Carles, fa una repassada per l’estat actual del parc i quina és a flora i fauna del lloc.
Tot seguit s’esmorza per agafar forces per la segona part de la formació.

Amb la panxa ja plena, es fa una passejada per l’itinerari de l’obaga del castell, acompanyats per l’Andreu Salvat, botànic i gran coneixedor de la zona, qui fa un aprofundiment en la regió eurosiberiana i la seva biodiversitat tant en flora com fauna, poden observar algunes orquídies florides com l’hel·leborina de fulla ampla o el barretet piramidal i alguns rèptils i amfibis com el vidriol i el tòtil!

Després de l’enriquidora passejada, a tots aquells que el cansament els hi permet, s’apropen a la cabanya del castell on es pot gaudir de l’exposició fotogràfica “Endreçant la quarantena” de Cassandra Casanovas.

Per acabar, es dina als jardins del Castell entre boixos, vols de papallones i til·lers florits.

DIA MUNDIAL DEL MEDI AMBIENT 2020

El 5 de juny es commemora el dia mundial del medi ambient, tot i que confinats, podreu trobar moltes iniciatives virtuals per endinsar-nos en la natura sense sortir de casa.

En aquest apartat web de la Generalitat de Catalunya, trobareu una selecció de continguts per a la reflexió i l’acció, sense moure’ns de casa: conferències i diàlegs en streaming, debats, visites virtuals a diferents espais i d’altres.

Obrim, doncs, una finestra a la reflexió col·lectiva sobre la natura i la seva relació amb la salut, en temps de crisi sanitària, social i econòmica. 

Avui dia, vivim un moment excepcional en què la natura ens envia un missatge. Ens mostra que estem a punt per al col·lapse. Ha arribat l’hora de despertar.

No us ho podeu perdre!

 

Nou QUIZ setmanal del Cercle de Voluntaris!

Els seguidors d’Instagram del Cercle de Voluntaris, poden gaudir, cada divendres d’un nou QUIZ setmanal.

El confinament pot ser el millor moment per aprofitar i llegir el manual “Drecera”, per aquest motiu us animem a que us endinseu en el coneixement d’aquest llibre.


Tots els voluntaris i voluntàries del Cercle, en inscriure’s en aquest projecte reben el manual “Drecera”, que rep aquest nom, per facilitar l’accés ràpid a una destinació determinada: la informació mínima que hauria de conèixer tota persona voluntària, en la millora dels espais de la Xarxa de Parcs Naturals.


Però com sabem que no sempre és fàcil trobar el millor moment per fer-ho, us convidem al fet que li doneu una ullada i respongueu el QUIZ setmanal que sempre tindrà una temàtica comuna: el manual “Drecera”.


Sereu capaços d’encertar-les totes?

ACTUACIÓ AL PARC DEL FOIX

Recuperació del Pla de Cabridets al Parc del Foix.

Una trentena de voluntaris s’apropen al Pla de Cabridets a recuperar i caracteritzar un tram de la històrica carrerada de la marina a la Serra de Bonaire.

Només arribar ens dóna la benvinguda la Sofia Paricio, tècnica d’ús públic, personal del Parc del Foix i del Parc del Garraf i en Carles Lluch, de Garraf Coopera, qui ens explica que, a conseqüència d’un incendi forestal produït durant el 2012, es descobreix la carrerada de la marina, datada del segle XIII. Aquesta forma part de la carrerada Reial de la Cerdanya i era molt utilitzada per fer la transhumància de ramats i cavalls.

Un cop situats a l’entorn comencem a treballar de valent, sota el gran protagonista de la jornada, el sol i els amics de Garraf Coopera, qui ens acompanyen durant tot el dia.

Es realitzen tres tasques diferents durant la jornada: es retira vegetació amb l’objectiu d’esbrinar la direccionalitat d’alguns dels murs de la carrerada, es caracteritzen algunes restes de pedra seca, es prenen mides, es senyalitza la zona i es prenen fotografies i per últim, es retiren algunes restes de pedra seca, per saber si són restes d’antigues mulasses, com anomenen a les barraques de pastor a la zona, i valorar la possibilitat o no de restaurar-les.

Cap al migdia donem per finalitzada la tasca, però abans de marxar, visitem el Turó del Sèu, espai municipal cedit en custòdia a Garraf Coopera, amb les explicacions de l’Enrique.

Per acabar, es dina a la zona habilitada per l’associació, acompanyats del cant de les mallerengues carboneres.

ACTUACIÓ AL PARC DE LA SERRALADA DE MARINA

Millora dels antics camps de conreu de la vall de Sant Jeroni al Parc de la Serralada de Marina.

Els voluntaris del Cercle aquest dissabte, treballem de valent en la millora dels camps de conreu de dues cooperatives de la vall de Sant Jeroni de la Murtra.

En arribar ens esperen en Toni Navarrete, tècnic d’ús públic i d’educació ambiental, ens rep i ens situa, tant en la realitat del Parc de la Serralada de Marina explicant-nos el recorregut històric que ha tingut, com en l’espai, i ens dóna a conèixer els municipis amb els quals limita el Parc. Per ajudar-nos a entendre molt millor aquesta realitat i la seva situació ens dóna uns tríptics explicatius i un mapa del Parc.

Un cop hem agafat energies amb l’esmorzar ens dividim en dos grups per poder millorar dos camps de conreu diferents i amb tasques a realitzar diferents.

Un dels grups marxa amb el Martí de la Cooperativa La Sargantana, on tenim dues tasques a realitzar, per una banda netejar les vinyes de les herbes que surten als voltants de cada un dels ceps i per l’altra, retirar miraguà fals, Araujia sericifera,  planta exòtica invasora que afecta els marges de tots els camps de conreu d’aquesta zona.

L’altre grup marxen amb la Dolors i la Neus de Conreu Sereny Cooperativa, en aquest cas els hi ajudem a preparar un terreny per poder realitzar un jardí de pol·linitzadors, fomentant l’aparició d’abelles, papallones, escarabats, formigues i molts altres insectes que ajuden en aquesta tasca tan important per l’agricultura i per tots nosaltres com és la pol·linització. Per preparar el terreny es treuen totes les pedres que hi ha als voltants i es retiren els rizomes de canya que hi ha a la zona.

Per arrodonir el dia acabem fent la visita al Monestir de Sant Jeroni de la Murtra, on descobrim tota la seva història gràcies al Javier i a la seva visita guiada pels seus interiors on podem descobrir quin era el dia a dia que portaven els monjos, fins als actuals propietaris.

Per acabar dinem en un dels agradables patis interiors del Monestir aprofitant l’ombra i la bona temperatura.

Trobada anual del Cercle de Voluntaris

El dijous 20 de febrer es va organitzar la trobada anual del Cercle de Voluntaris a l’Edifici del Vagó (Barcelona). Durant l’acte es van presentar les activitats programades enguany i les noves fitxes divulgatives a més de valorar el programa del 2019.

El coordinador de Serveis d’Espais Naturals, Jordi Padrós, va donar la benvinguda als assistents i va valorar la tasca duta a terme pels voluntaris i voluntàries durant tot l’any 2019 i va traslladar l’agraïment de tots els parcs a les persones que formen part del Cercle de Voluntaris.

Tot seguit, Laia Martínez, del Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals, va repassar les activitats realitzades durant l’any passat així com el perfil de les persones que, actualment, formen part del projecte, tot subratllant les valoracions que els voluntaris han fet sobre les diverses actuacions i formacions que s’han organitzat.

Per acabar, Elixabete Urretavizcaya, de la Gerència de Serveis d’Espais Naturals, va anunciar les activitats que es realitzaran durant l’any 2020 i va presentar les noves fitxes divulgatives d’aprofundiment.

Amb sis temàtiques diferents, les fitxes es vinculen amb les actuacions que els voluntaris realitzen habitualment. Són: pedra seca; eines i seguretat; plantes invasores; plantació i sembra; esporga d’arbres, i capses niu. Podeu descarregar aquestes fitxes a la secció “Per saber-ne més“, a la pàgina web del Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals.

“ENTRE L’AEROPORT, L’AUTOPISTA I LES VIES DEL TREN” – El Delta del Llobregat.

Una seixantena de voluntaris i voluntàries gaudeixen de les dues edicions de la formació, realitzades el 25 de gener i el 15 de febrer, sobre el Delta del Llobregat; la seva formació i composició i la seva flora i fauna característica.

En arribar a l’alberg de Centre Esplai (seu de Fundesplai) fem una volta pels entorns per conèixer l’edifici. Un cop conegut l’espai fem una petita dinàmica de cooperació, entre riures i molta paciència, els voluntaris aconsegueixen assolir la prova.

Seguidament, els voluntaris i voluntàries, entren a l’aula on els espera en Javier Oliver, ornitòleg, biòleg i gran coneixedor dels entorns del Delta del Llobregat, qui ens explica la seva formació, les diverses modificacions que ha patit al llarg dels anys i una pinzellada de l’avifauna més característica de zones humides com aquestes.

Per tal d’agafar energies, fem un descans i esmorzem als espais enjardinats de Centre Esplai.

En acabar la Júlia Garcia, cap del departament d’educació ambiental de Fundesplai, ens fa unes pinzellades dels espais agrícoles periurbans, els valors de biodiversitat i la producció local.

Per acabar ens apropem fins a Cal Tet, dins de l’Espai Natural del Delta del Llobregat on es realitza una passejada amb parades interpretatives i fem una parada a l’aguait del Sabogal, on podem veure ànec collverd, fotja, ànec cullerot, entre molta altra avifauna.

En acabar, dinem tots en els entorns de Cal Tet, aprofitant el sol que ens acompanya en l’última part del dia.

26 de Gener Dia Mundial de l’Educació ambiental

El 26 de gener se celebra el Dia Mundial de l’Educació Ambiental amb el propòsit de conscienciar la ciutadania perquè conservi i protegeixi el medi ambient amb la realització d’accions i activitats.

Es considera que la primera recomanació oficial de nivell internacional que postula la necessitat d’utilitzar l’eina educativa com a resposta a la problemàtica ambiental és la Declaració sobre el Medi Humà, document final de la Conferència de Nacions Unides sobre el Medi Humà, celebrada a la ciutat sueca d’Estocolm del 5 al 16 de juny de 1972.

El document proposa com a objectiu de l’educació ambiental “que la població mundial prengui consciència del medi ambient i s’interessi per ell i pels problemes relacionats,i que compti amb els coneixements, les actituds, les aptituds, la motivació i el desig necessaris per treballar individualment i col·lectivament en la recerca de solucions als problemes actuals i per prevenir els que puguin aparèixer d’ara endavant.”

El 26 de gener se celebra el Dia Mundial de l’Educació Ambiental. La celebració té el seu origen en 1975, any en què es va celebrar a Belgrad (capital llavors de Iugoslàvia i actual capital de Sèrbia), el Seminari Internacional d’Educació Ambiental, en què van participar experts de més de 70 països.

En aquest esdeveniment es van establir els principis de l’educació ambiental en el marc dels programes de les Nacions Unides. Com a resultat es va publicar la Carta de Belgrad, en la qual es plasmen les reivindicacions fonamentals i els principals objectius de l’educació ambiental.

Uns anys més tard, el 1987, es va consensuar la definició més estesa d’educació ambiental al Congrés Internacional d’Educació i Formació sobre Medi Ambient celebrat a Moscou: “L’educació ambiental és un procés permanent en el qual els individus i les comunitats prenen consciència del seu medi i aprenen els coneixements, els valors, les destreses, l’experiència i, també, la determinació que els capaciten per actuar, individualment i col·lectivament, en la resolució dels problemes ambientals presents i futurs.

La celebració, el 1992, de la Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi Ambient i Desenvolupament a Rio de Janeiro introdueix el concepte de desenvolupament sostenible que fa evolucionar amb el temps el concepte d’educació ambiental pel d’educació per a la sostenibilitat entès com una forma d’educació per a la ciutadania, compromesa i activa.

Així, deu anys més tard, la Declaració de Johannesburg sobre Desenvolupament Sostenible i el VI Programa d’Acció Ambiental de la UE(2001-2010) insisteixen en la necessitat de la participació i l’acció a favor de la sostenibilitat.

L’Assemblea de Nacions Unides va declarar el Decenni de l’Educació per al Desenvolupament Sostenible el període comprés entre 2005-2014 i convida als Governs de tot el món a integrar l’educació per al desenvolupament sostenible en els plans d’acció nacionals.

La nova Agenda 2015-2030 per al desenvolupament sostenible aprovada per Nacions Unides situa en el seu nucli els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Els ODS son universals, transformadors i inclusius i persegueixen l’objectiu de garantir una vida sostenible, pacífica, pròspera i equitativa arreu del món, per a tothom, ara i en el futur. L’educació és, d’una banda, un objectiu en si mateix i, de l’altra, una via per assolir la resta d’ODS. No és només una part essencial del desenvolupament sostenible, sinó també un instrument clau per aconseguir-lo.

A Catalunya prop de 1.300 centres educatius de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) tenen, entre altres finalitats, la de fomentar el debat intern per avançar en la conceptualització d’una educació per a la sostenibilitat, concepte que va més enllà que l’educació ambiental en el sentit que considera la perspectiva humana i social a més de la dimensió científica com a essencials per a la protecció ambiental.

La societat civil organitzada també ha fet seus els objectius de l’educació ambiental: a Catalunya, més de dues-centes associacions i fundacions ambientals fomenten la implicació de la ciutadania en la protecció del medi ambient i la conservació de la natura.

La diada serveix per explicar quines accions es desenvolupen i es recomana fer servir les xarxes socials (Twitter, Facebook, Instagram…) i els hashtags / paraules clau #EA26 #EducacioAmbiental i #DiaMundialEducacioAmbiental

Més informació als enllaços de la Societat Catalana d’Educació AmbientalGeneralitat de Catalunya i Diputació de Barcelona.

Font: https://www.sostenible.cat/acte/dia-mundial-de-leducacio-ambiental

 

JORNADA DE FORMACIÓ CONTÍNUA A CAN MATEU (VILANOVA DE SAU), “LA VIDA A LA CINGLERA”

PARC NATURAL DE LES GUILLERIES – SAVASSONA.

Una seixantena de voluntaris i voluntàries gaudeixen de dues edicions de la formació, realitzades el 23 de novembre i el 14 de desembre, sobre els cingles; la seva formació i composició, i la seva flora i fauna característica.

En arribar a Can Mateu l’Eli Urretabizkaia ens dona la benvinguda junt a l’Alba Ludevid, tècnica d’ús públic i educació ambiental, i al Jordi Riera, director del parc natural, qui ens fan una petita introducció sobre l’espai natural de les Guilleries-Savassona i sobre l’escola de natura Can Mateu.

Tot seguit esmorzem, i per començar el dia amb una mica de moviment, fem una dinàmica per conèixer a tots els companys i companyes amb les  quals compartirem el dia. Una vegada ja estem ben actius passem a començar la formació.

El Jordi Vilà , geòleg, ens explica els secrets de la formació de les cingleres i les característiques que podem trobar a la que trobem a l’entorn del pantà de Sau; la cinglera vermella i la blanca.

Seguim les intervencions amb la ponència del Jordi Faus i el Carles Martorell, biòlegs, que ens expliquen l’ecosistema de la cinglera; la seva fauna i flora característica.

En acabar anem a fer l’itinerari sensorial guiat per la Júlia García amb l’objectiu de poder observar de primera mà tots els coneixements teòrics esmentats prèviament.

Després de veure el pantà de Sau amb la característica cinglera i abans de fer la tornada cap a casa, dinem acompanyats de tots els voluntaris i voluntàries a Can Mateu i fem una petita tertúlia al voltant de l’activitat inicial.