Dosrius i Argentona aposten per la biomassa

Els dos ajuntaments instal·laran noves calderes que utilitzaran com a font d’energia la fusta dels boscos de la zona
Subministraran calefacció i aigua calenta a diferents equipaments municipals

Els ajuntaments de Dosrius i Argentona aposten per la instal·lació de calderes de biomassa als equipaments municipals. Una nova font d’energia renovable que els ha de permetre estalviar però també encaminar-se cap a un model més sostenible i respectuós amb el medi ambient. A Dosrius, el projecte preveu que l’aparell, que té un pressupost de poc més de 193.000 euros, doni servei tant a l’escola com al pavelló municipal, i que a banda subministrar calefacció també escalfi l’aigua sanitària.

L’Ajuntament ja té concedida una subvenció de la Diputació de Barcelona de 80.000 euros i espera que la Generalitat també s’hi afegeixi i aporti un ajut addicional per a l’execució de l’obra, que començarà passat l’estiu i es preveu que s’enllesteixi abans d’acabar aquest any. L’alcalde de Dosrius, Marc Bosch (ERC), defensa que l’ús de la biomassa s’està implantant arreu d’Europa com una alternativa sòlida a les energies fòssils. En aquest sentit, una de les condicions per tirar endavant la iniciativa és que la matèria primera per a l’elaboració del combustible s’extregui dels extensos boscos del municipi. “Es tracta d’aprofitar el que tenim a l’entorn i potenciar la neteja dels boscos i que la gestió forestal sigui rendible econòmicament”, hi afegeix Bosch, que apunta també que tant la instal·lació com la gestió de la nova caldera es volen adjudicar a una empresa especialitzada per un termini de vuit anys.

Un dels arguments de pes que han fet decidir el govern local per substituir les calderes convencionals de gas per una de nova de biomassa és l’estalvi que suposarà en la factura, que es calcula que anualment podria arribar a més de 13.000 euros.

El cas d’Argentona

Per la seva banda, Argentona també disposarà d’una planta de biomassa per produir calor a tres equipaments: el pavelló municipal, els vestidors del camp de futbol i l’escola Argentona. Fa pocs dies que l’alcalde, Eudald Calvo (CUP), va rebre el projecte per a la instal·lació d’aquest sistema, que es posarà entre l’escola i el pavelló, i que tindrà dues calderes. Amb una inversió propera al mig milió d’euros, la xarxa tindrà 720 metres de canonada de línia de calor, i substituirà la instal·lació de gas natural anterior.

Segons el consistori, a banda de ser un combustible renovable, la biomassa comporta diversos beneficis associats, com són la gestió sostenible dels boscos de la zona, la prevenció d’incendis i la creació d’ocupació, atès que la caldera retirarà dels espais forestals un total de 169 tones anuals de matèria primera. A més, la xarxa suposarà un estalvi anual de 8.500 euros en combustible i de 121 tones anuals en emissions de gasos d’efecte hivernacle.

“La nostra voluntat és començar a materialitzar aquest projecte a finals del 2017”, va explicar la regidora de Medi Ambient, Aina Gómez (CUP), que va manifestar l’objectiu d’anar ampliant el nombre d’equipaments públics que s’escalfin amb aquest tipus d’energia. Tot i això, Gómez va recordar que es mantindran dues calderes de gas per actuar com a reforç en moments de molta demanda.

Font: El Punt Avui